651270-N-2018 z dnia 2018-11-21 r. / GWI.271.1.7.2018 500286037-N-2018 z dnia 29-11-2018 r. / GWI.271.1.7.2018 - przetarg nieograniczony
WYJAŚNIENIE NR 2
TREŚCI SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych informuję, że w dniu 28.11.2018 r. do zamawiającego wpłynął wniosek dotyczący wyjaśnienia treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w prowadzonym postepowaniu pn.: „Świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Głowno”.
Pytanie nr 1:
Zwracamy się o jednoznaczne wskazanie kryterium oceny ofert: czy jest nim termin płatności faktury (pkt 19.2 SIWZ), czy najdłuższy okres gwarancji (19.5 SIWZ)?
Odpowiedź:
Zamawiający informuje, że kryterium oceny ofert jest termin płatności faktury, o którym mowa w rozdziale 19 ust. 2 SIWZ. Informuję, że dokonaliśmy zmiany brzmienia zapisu zawartego w rozdziale 19 ust. 5 SIWZ. Ujednolicony tekst SIWZ zostanie opublikowany w biuletynie informacji publicznej zamawiającego.
Pytanie nr 2:
Czy zamawiający dopuszcza możliwość prowadzenia PSZOK poza terenem Gminy Głowno? Prosimy też o wskazanie godzin i dni otwarcia PSZOK.
Odpowiedź:
Zamawiający informuje, że po przeanalizowaniu treści SIWZ z załącznikami oraz po zapoznaniu się z treścią wniosków o wyjaśnienie treści SIWZ dokonuje zmiany brzmienia rozdziału IV Załącznika nr 1 do SIWZ poprzez wykreślenie ust. nr 6 i 7, w związku z czym zadane pytania stają się bezprzedmiotowe. Ujednolicony tekst załącznika nr 1 do SIWZ stanowi załącznik do niniejszych wyjaśnień oraz zostanie opublikowany w biuletynie informacji publicznej zamawiającego.
Pytanie nr 3:
Zwracamy się o następującą zmianę terminu określonego w pkt. V.4 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie obowiązku pierwszego wyposażenia właścicieli nieruchomości deklarujących segregację odpadów w worki:
„4. Wykonawca ma obowiązek pierwszego wyposażenia właścicieli nieruchomości deklarujących segregację odpadów w 2 worki w kolorze niebieskim w terminie do 20.12.2018 r. do 30 dni od dnia podpisania umowy. Worki należy bezpośrednio doręczyć mieszkańcowi danej posesji, lub pozostawić je w widocznym miejscu, np. w skrzynce pocztowej lub na ogrodzeniu posesji w sposób zapobiegający ich samoistnemu przemieszczeniu np. przez wiatr lub zwierzęta.”
Zwracamy uwagę, iż określenie terminu dziennego jednocześnie bez wiedzy o dacie podpisania umowy, przenosi na Wykonawcę wszelkie ryzyka ewentualnego przedłużania się procedury przetargowej i w efekcie faworyzuje Wykonawcę realizującego obecnie usługi w zakresie odbioru odpadów, który jako jedyny ma wystarczającą wiedzę logistyczną do dotrzymania terminu wskazanego w ww. punkcie. Tego typu zapis ma więc wpływ na ograniczenie kręgu wykonawców i może naruszać art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Odpowiedź:
Zamawiający informuje, że po przeanalizowaniu treści SIWZ z załącznikami oraz po zapoznaniu się z treścią wniosku o wyjaśnienie treści SIWZ dokonuje zmiany brzmienia rozdziału V ust. 4 załącznika nr 1 do SIWZ – Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia, która polega na zastąpieniu terminu dostarczenia worków „w terminie do 20.12.2018 r.” terminem „do 21 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy”.
Ujednolicony tekst załącznika nr 1 do SIWZ zostanie opublikowany w biuletynie informacji publicznej zamawiającego.
Pytanie nr 4:
W nawiązaniu do wymogu określonego w pkt 5.1.2) lit c.3) SIWZ w zakresie dysponowania co najmniej 1 pojazdem do odbierania odpadów komunalnych bez funkcji kompaktującej, którego rozmiary pozwalają na odbieranie odpadów z miejsc o utrudnionym dojeździe - zwracamy się z prośbą o podanie dokładnej lokalizacji punktów z których należy zaplanować odbiór ze względu na utrudniony dojazd. Podanie tych punktów na etapie przygotowywania ofert przez Wykonawców umożliwi wszystkim uwzględnienie dokładnie tych samych czynników wpływających na cenę oferowanej usługi. Brak tych danych stawia Wykonawcę realizującego obecnie usługi w zakresie odbioru odpadów w uprzywilejowanej pozycji, jako jedynego z kręgu zainteresowanych przetargiem posiadającego wiedzę o ww. punktach.
Odpowiedź:
Zamawiający informuje, że zgodnie z brzmieniem rozdziału VII ust. 1 załącznika nr 1 do SIWZ – Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia, do obowiązków wykonawcy należy zapoznanie się samodzielnie z topografią gminy, stanem i szerokością oraz samodzielnie ustalić odległości pomiędzy poszczególnymi miejscowościami, co pozwoli dobrać odpowiedni sprzęt w celu wykonania zamówienia. Ponadto, zamawiający w załączniku nr 9 do SIWZ przedstawia wykaz miejscowości, liczby nieruchomości i sposobu zbiórki odpadów, który ułatwia wykonanie ww. obowiązku.
Pytanie nr 5:
Jako jeden z warunków udziału w Postępowaniu, w zakresie warunków dotyczących kompetencji lub uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej, Zamawiający wskazał posiadanie przez Wykonawcę zezwolenia na transport i zbieranie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r.
Przypominamy, iż na gruncie obowiązującej ustawy o odpadach obowiązek posiadania zezwolenia na transport odpadów został zastąpiony wpisem do rejestru, o którym mowa w art. 49 tej ustawy. Zgodnie zaś z art. 233 ust. 1 ustawy o odpadach zezwolenia na transport odpadów utraciły ważność w związku z utworzeniem rejestru, o którym mowa w art. 49. W konsekwencji, w obrocie prawnym nie występują decyzje administracyjne zezwalające na transport i zbieranie odpadów (łącznie) zgodne z ustawą o odpadach. Zatem Zamawiający wymagając od wykonawców posiadania zezwolenia na transport i zbieranie odpadów narusza dyspozycję art. 22 ust. 1 b pkt 1) ustawy prawo zamówień publicznych, gdyż brak jest przepisów, z których wynika konieczność posiadania uprawnienia do transportu odpadów w postaci zezwolenia.
Aktualnie, zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt. 5 lit. b ustawy o odpadach marszałek województwa dokonuje wpisu transportujących odpady do rejestru, o którym mowa w art. 49, a podjęcie działalności w zakresie m.in. transportu odpadów może prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru. Oznacza to, że podmiot, który dysponuje „starą” decyzją działalności w zakresie transportu odpadów prowadzić nie może, jeśli nie został wpisany do rejestru.
Ponadto wskazujemy, iż wszystkie zezwolenia na zbieranie odpadów wydane przed dniem 5 września 2018 r., na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach i innych ustaw podlegają obowiązkowej aktualizacji, a wniosek w sprawie tej aktualizacji należy złożyć najpóźniej do 5 września 2019 r. W konsekwencji fakt legitymowania się na dzień złożenia ofert zezwoleniem na zbieranie nie oznacza, że wykonawca będzie posiadał to zezwolenie w trakcie realizacji zamówienia. Co więcej, w naszym przekonaniu posiadanie zezwolenia na zbieranie odpadów nie jest konieczne do realizacji przedmiotowego zamówienia. W konsekwencji wymóg posiadania zezwolenia na zbieranie nie jest związany z przedmiotem zamówienia.
Wobec powyższego proponujemy zastąpienie warunku udziału w postaci zezwolenia na transport i zbieranie odpadów warunkiem w postaci wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 49 ustawy o odpadach w zakresie transportu odpadów. Na potwierdzenie spełniania tego warunku wykonawca przedstawiałby informację o swoim numerze rejestrowym.
Odpowiedź:
Zamawiający informuje, że po przeanalizowaniu treści SIWZ z załącznikami oraz po zapoznaniu się z treścią wniosku o wyjaśnienie treści SIWZ dokonuje zmiany brzmienia rozdziału 5 ust. 1 pkt. 2 lit. a3 SIWZ oraz rozdziału 8 ust. 1 pkt. 4 SIWZ, która polega na odstąpieniu od wymogu posiadania zezwolenia na transport i zbieranie odpadów poprzez wprowadzenie wymogu posiadania uprawnień na transport odpadów będących przedmiotem zamówienia.
Ujednolicony tekst SIWZ zostanie opublikowany w biuletynie informacji publicznej zamawiającego.
Powyższych wyjaśnień udzielono na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Wójt Gminy Głowno
/-/ Marek Jóźwiak
- Wyjaśnienie nr 2 treści SIWZ (PDF)1.5MB
