Biuletyn Informacji Publicznej
BIP Urząd Gminy Głowno

Wyszukiwarka

Odnośniki

Przejdź do: www.gmina-glowno.pl

Treść strony

Zamówienia publiczne

540094-N-2020 z dnia 2020-05-14 r. / GWI.271.1.2.2020 540085316-N-2020 z dnia 19-05-2020 r. 540090888-N-2020 z dnia 26-05-2020 r. - przetarg nieograniczony

Aktualny okres składania ofert: od czwartek 2020-05-14 godz. 13:30 do piątek 2020-05-29 godz. 10:00 piątek 2020-06-05 godz. 10:00
Status postępowania: zakończony unieważniony
Przebieg postępowania (wskazane zdarzenie)
„Modernizacja SUW (wraz z wymianą wszystkich zbiorników i złóż) w Boczkach Domaradzkich – poprawa jakości wody”
data opublikowania zdarzenia: 2020-05-19 08:29
Typ zdarzenia: wyjaśnienie treści SIWZ
Oznaczenie: 540094-N-2020 z dnia 2020-05-14 r. / GWI.271.1.2.2020
Szczegółowa informacja:

WYJAŚNIENIE NR 2

TREŚCI SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych informuję, że w dniu 18.05.2020 r. do zamawiającego wpłynął wniosek nr 2 dotyczący wyjaśnienia treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w prowadzonym postepowaniu pn.: „Modernizacja SUW (wraz z wymianą wszystkich zbiorników i złóż) w Boczkach Domaradzkich – poprawa jakości wody”.

Pytanie nr 1:


W SIWZ wskazano, że Wykonawca powinien do oferty załączyć kosztorys ofertowy. Wskazać jednak należy, że wymóg ten jest sprzeczny z art. 29 ust. 2 Pzp w zw. Z art. 7 Pzp, bowiem jest to wymóg nieproporcjonalny do rozmiaru zamówienia i ograniczający konkurencję.

Podkreślenia wymaga, że Zamawiający przewidział dla niniejszego zamówienia wynagrodzenie o charakterze ryczałtowym. O istocie wynagrodzenia ryczałtowego stanowi art. 632 kc, wskazujący, że jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. Oznacza to, że przy wynagrodzeniu ryczałtowym nie mają znaczenia ceny jednostkowe przyjęte przez wykonawcę, lecz cena końcowa.

Kosztorys przy wynagrodzeniu ryczałtowym mógłby mieć znaczenie wyłącznie w dwóch przypadkach. Na etapie oceny ofert, mógłby on służyć badaniu, czy cena zaoferowana przez wykonawcę nie jest ceną rażąco niską. Natomiast na etapie realizacji oferty, mógłby mieć znaczenie, gdyby Zamawiający odstąpił częściowo od umowy. Nie jest jednak możliwe poprawienie ceny oferty, w związku z nieprawidłowym wypełnieniem kosztorysu, ani też odrzucenie oferty na tej podstawie. W każdym przypadku, gdy Zamawiający ustala wynagrodzenie ryczałtowe, kosztorys może mieć znaczenie jedynie poglądowe, a nawet błędne jego wypełnienie nie może skutkować odrzuceniem oferty wykonawcy.

W wyroku KIO z 3 czerwca 2013 r. (sygn. akt KIO 1177/13) czytamy: „W przedmiotowym postępowaniu zamawiający określił, iż forma rozliczenia z wykonawcą wybranym w wyniku przeprowadzonego postępowania, będzie miała charakter ryczałtowy. Tym samym wszelkie kwestie związane z ewentualnymi brakami, czy błędami odnoszącymi się do określenia ceny ostatecznej – ofertowej – pozostają bez znaczenia, bez wpływu na ostateczny kształt ceny oferty.

Skoro więc Zamawiający nie może odrzucić oferty wykonawcy z powodu niezgodności ceny ofertowej z sumą kosztorysów, to żądanie dołączenia kosztorysów już na etapie składania oferty jest zbędne. Jeżeli cena wykonawcy będzie się wydawała rażąco niska, Zamawiający może bowiem wezwać tego wykonawcę do złożenia wyjaśnień i przedłożenia dowodów na realność ceny, w tym przedłożenie kosztorysów. Z kolei jeżeli Zamawiający chce dysponować tym kosztorysem na wypadek częściowego odstąpienia od umowy, to wystarczy jego żądanie od wykonawcy, którego oferta jest najkorzystniejsza.

Zwrócić należy uwagę, że przygotowanie kosztorysów wg wzoru przygotowanego przez Zamawiającego wymaga od każdego z wykonawców dodatkowej pracy. Tym samym postawienie takiego warunku faworyzuje wykonawców dużych, mających własne działy kosztorysowe. W przypadku wykonawców mniejszych, mających ograniczone moce przerobowe w działach ofertowania, postawienie takiego wymogu, może spowodować rezygnację ze złożenia oferty, z uwagi na zbyt duże koszty jej przygotowania (zbyt dużą ilość roboczogodzin). Każde ograniczenie konkurencji, przekłada się z kolei dla Zamawiającego na podwyższenie cen ofertowych.

Mając na uwadze co powyżej, składamy pytanie do siwz w trybie art. 38 ust. 1 Pzp:

Czy Zamawiający zgodzi się zrezygnować z obowiązku dołączenia przez Wykonawców do oferty kosztorysów ofertowych lub umieści dokumenty w innym rozdziale siwz, tj. jako dokumenty i oświadczenia które ma złożyć wykonawca na żądanie Zamawiającego – dotyczy wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona??

Odpowiedź:

Zamawiający informuje, że po przeanalizowaniu treści SIWZ oraz po zapoznaniu się z treścią wniosku nr 2 o wyjaśnienie treści SIWZ dokonuje zmian zapisów dotyczących wymogów składania kosztorysu w przedmiotowym postępowaniu.

Zamawiający odstępuje od wymogu dołączenia do oferty przez wykonawców kosztorysu ofertowego w I etapie – ocenie wstępnej spełniania warunków udziału w postepowaniu. Zamawiający będzie wymagał przedłożenia kosztorysu ofertowego opracowanego metodą uproszczoną w II etapie oceny ofert – od wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej ocenione po analizie oświadczeń w etapie I.

Zmiana treści SIWZ oraz ujednolicony tekst SIWZ zostanie opublikowany w biuletynie informacji publicznej zamawiającego.

Powyższych wyjaśnień udzielono na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

Wójt Gminy Głowno
/-/ Marek Jóźwiak

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Maciej Olejniczak
    data wytworzenia informacji: 2020-05-19
  • zdarzenie opublikował: Maciej Olejniczak
    data dodania: 2020-05-19 08:29
Załączniki:
  • Zapytanie nr 2 do SIWZ - BIP952.28kB

    Metryka

    • autor lub odpowiedzialny za treść: Maciej Olejniczak
      data wytworzenia informacji: 2020-05-19
    • załącznik opublikował: Maciej Olejniczak
      data dodania: 2020-05-19 08:30
[drukuj]